act05-jv=25-jaar-jan

Tentoonstelling ‘25 jaar Jan’ in Museum Jan van der Togt

Aan de oprichting van Museum Jan van der Togt in 1991 ging een jarenlange vriendschap vooraf tussen Jan Verschoor en Jan van der Togt, voormalig directeur van de Tomado-fabrieken. Van der Togt verzamelde niet alleen kunstwerken van Verschoor, maar liet zich ook door hem adviseren bij het uitbreiden van zijn collectie die de basis zou vormen van het museum.

Het 25-jarig bestaan van Museum Jan van der Togt wordt gevierd met onder andere de tentoonstelling ‘25 jaar Jan’. Het werk van Jan Verschoor heeft in deze expositie vanzelfsprekend een prominente plaats gekregen, zoals te zien is op de foto’s hiernaast.

act06-jv-atelier-jan-verschoor

Atelier Jan Verschoor

Het atelier van Jan Verschoor is op afspraak te bezoeken! Prima te combineren met een bezoek aan het Museumhuis en het vernieuwde Museum Jan van der Togt (zie website voor contactgegevens). Zie de foto's hiernaast voor een impressie.

act03-jv-keukenhof

Jan Verschoor: Verstilde beweging – sculpturen & objecten

13 september t/m 29 november 2015 | Landgoed Kasteel Keukenhof

Vanaf 13 september 2015 is het werk van kunstenaar Jan Verschoor te zien in de historische omgeving van Landgoed Kasteel Keukenhof in Lisse. Het landgoed met het kasteel is, zoals de meeste buitenplaatsen, altijd al een broeiplaats en presentatieplek geweest voor kunst en cultuur.

De hedendaagse kunst van Verschoor wil een verbintenis aangaan met de geschiedenis van kamers en torens van het gebouw, met zichtbare vormen uit de afgelopen eeuwen. Voor het eerst wordt zijn kunst getoond in een dergelijke klassiek-historische setting. De expositie omvat een dwarsdoorsnede van Verschoors oeuvre met zowel ouder als meer recent werk, maar ook een aantal nieuwe stukken, speciaal voor deze tentoonstelling gemaakt. In totaal ruim 25 werken, waaronder een aantal bruiklenen van de Stichting Jan Verschoor.

Voor meer informatie over de tentoonstelling ‘Verstilde beweging’ en de openingstijden van Kasteel Keukenhof zie bijgaand document.

Een prachtige impressie van de tentoongestelde werken vindt u hiernaast.
De catalogus die ter gelegenheid van deze expositie is samengesteld is nog verkrijgbaar in Museum Jan van der Togt, Amstelveen.

act02-jv-jubileumtentoonstelling

jubileumtentoonstelling Jan Verschoor in Museum Jan van der Togt

4 september t/m 12 oktober 2014

Ruim tien jaar had het geduurd voordat beeldend kunstenaar Jan Verschoor bereid was om weer in Amstelveen te exposeren. Zijn vorige tentoonstelling vond in 2003 plaats in het Cobra Museum voor Moderne Kunst, ter gelegenheid van zijn 40-jarig kunstenaarschap. Nu dan eindelijk in het museum waar Verschoor vanaf de oprichting, al zo’n dertig jaar geleden, directeur is: Museum Jan van der Togt. Jan Verschoor heeft zijn eigen artistieke loopbaan als beeldend kunstenaar altijd strikt gescheiden willen houden van zijn werk als directeur en curator van het museum. Er is overigens altijd wel werk van hem in het museum te zien, omdat oprichter en oorspronkelijke financier van het museum, de oud-industrieel Jan van der Togt, een groot liefhebber was van het werk van Verschoor. Hij bezat een collectie met werk van Verschoor die hij aan het museum geschonken heeft. Een halve eeuw gewaardeerd kunstenaarschap was een mooie aanleiding voor de jubileumtentoonstelling ‘Retrospectief’ die op 4 september door oud-premier prof. dr. Jan Peter Balkenende werd geopend. Op deze tentoonstelling werd een overzicht gegeven van het oeuvre van Verschoor, met de nadruk op het werk van de afgelopen tien jaar.