Video ‘Ruimtelijke Schoonheid: Jan Verschoor 50 jaar kunstenaar’

Workshop voor bewoners van zorgcentrum Nieuw-Vredeveld op 30 september 2014 in het kader van het kunstproject ‘In het spoor van Jan Verschoor’

edu03-sdwh-3

Tentoonstelling ‘Kunst verbindt kinderen’ (foto en video)

In het kader van de Jan Verschoor-expositie (‘Retrospectief’, van 4 september – 12 oktober 2014) vonden in het Museum Jan van der Togt diverse educatieve activiteiten plaats.

De gemeente Amstelveen heeft aan de Stichting Jan Verschoor subsidie (‘Kwaliteitsimpuls onderwijs’) gegeven voor het lesprogramma ‘Ruimtelijke Schoonheid’ voor leerlingen van de bovenbouw vwo, waarbij Jan Verschoor en zijn werk centraal staan. In het kader van dit lesprogramma is de video ‘Ruimtelijke Schoonheid: Jan Verschoor 50 jaar kunstenaar’ gemaakt waarin de kunstenaar vertelt over zijn werk. Het lesprogramma ‘Ruimtelijke Schoonheid’ wordt in het kader van het Loket Cultuureducatie Amstelland vanaf het schooljaar 2016-2017 aangeboden voor vwo-leerlingen; zie de website van Loket Cultuureducatie Amstelland.

Voor 65-plussers (onder andere bewoners van het zorgcentrum Nieuw-Vredeveld in Amstelveen) werd het kunstproject ‘In het spoor van Jan Verschoor’ aangeboden, financieel mogelijk gemaakt door het Fonds Sluyterman van Loo (themaprogramma Lang Leve Kunst). Hiernaast een impressie van de workshop voor bewoners van het zorgcentrum op 30 september 2014.

In het kader van de samenwerking tussen de Stichting Jan Verschoor, het Museum Jan van der Togt en de Stichting Derde Wereld Hulp (www.sdwh.nl) zijn in mei 2015 door kinderen in Vijayawada (India) en Amstelveen kunstwerken (schilderijen en collages) gemaakt. Dat heeft geleid tot een prachtige tentoonstelling: ‘Kunst verbindt kinderen’. Zie de foto en video hiernaast.

De educatieve activiteiten maken deel uit van het Educatieprogramma van Museum Jan van der Togt.